Van Ontspannen naar Burn-out

Burnout

04 Apr Van Ontspannen naar Burn-out

“Het overkwam me: een burn-out. Ik was er door verrast terwijl – achteraf gezien – ik toch wel veel signalen had gekregen.”

Zo vergaat het velen die een diagnose “burn-out” hebben gekregen. Het verraderlijke van een burn-out is dat het een sluipend proces is. Op vele gebieden van werk, ontspanning en privé weten mensen hun grenzen telkens weer wat op te rekken onder het motto “nog even volhouden, straks is er ruimte voor vakantie / uitrusten / leuke dingen doen”.

Sluipmoordenaar
Iedereen beleeft zo nu en dan momenten van stress. Dit is normaal gesproken geen probleem en hoort bij het leven. Wanneer je teveel stress hebt kun je echter overspannen raken en hard op weg zijn naar een burn-out. Het proces naar een burn-out verloopt heel geleidelijk en begint vaak bij een simpele vermoeidheid. Helaas kunnen slachtoffers het slopende effect vaak pas inzien na het afleggen van de hele route. In deze zin hebben we hier dus te maken met een sluipmoordenaar.

Het verloop
Ondanks dat iedereen een burn-out anders ervaart lijkt er toch een behoorlijke lijn in te zitten waarin iedereen zich kan vinden. De volgende fasen lijken bij iedereen die stress ervaart in meer of mindere mate voor te komen. Deze fasen zijn bij iedereen verschillend en kunnen allemaal van een paar weken tot een paar maanden en soms wel een jaar duren. Een burn-out is een proces met heel veel impact.

Ontspannen
“Alles loopt lekker, zowel op het werk als privé. Je pakt elke uitdaging met plezier aan en krijgt energie van je dagelijkse activiteiten. Je voelt je ook ontspannen en relaxed en gaat fluitend naar het werk om vervolgens ook weer fluitend naar huis te gaan. Met ander woorden: alles klopt.”

Druk
“Het loopt niet elke minuut van de dag lekker maar over het algemeen kun je prima overweg met je caseload. Aan het einde van de werkdag ga je wel moe naar huis en thuis moeten ze je eerst even met rust laten. Gelukkig is het een incident en hervind je je snel weer.”

Spanning
“Je had al veel te doen maar daar komt bij dat de sfeer echt onder de maat is. Dat is al dagen zo. Je voelt je moe na elke werkdag en hoopt dat deze situatie snel wordt opgelost. Bovendien ben je niet alleen moe, maar heb je eigenlijk elke dag wel hoofdpijn. Je voelt je gewoon niet lekker zo maar houdt vol.”

Stress
“Je staat met tegenzin op en ziet echt tegen de dag op. Je voelt je moe en hebt echt last van hoofdpijn. Gelukkig heb je zo een paar dagen vrij om weer op te laden. Je denkt dat dat zeker gaat helpen maar een klein stemmetje in je hoofd zegt dat het misschien wel niet zo zal zijn.”

Overspannen
“De energie in je lichaam is op. Je kunt niet meer. Er komt geen werk meer uit je vingers. Bovendien krijg je allemaal lichamelijke en psychische klachten. Je weet gewoon niet waar je het zoeken moet en gaat toch door (met jezelf uithollen en uitputten). Je moet nu toch echt gaan ingrijpen.”

Burn-out
“Het is gelukt…….. je zit thuis. Je hebt alle lichamelijke en psychische signalen maanden of zelfs jaren genegeerd. Het lichaam is geestelijk en lichamelijk uitgeput. Er is nu geen keuze meer. Je geest en lichaam functioneren niet meer. De klachten zijn niet meer te negeren en gaan je leven steeds meer beheerden.”

De weg terug
In een burn-out terechtkomen is een lange weg. Er weer uit komen duurt minstens even lang en ook nu blijkt dat we hier te maken hebben met een echte sluipmoordenaar. Gerustgesteld doordat je nu weet wat er aan de hand is, begin je vol goede moed aan je herstel en dus ook aan je re-integratie. Je denkt grote stappen te kunnen maken en doet dat ook. Voordat je het weet en alle waarschuwingen ten spijt, blijven de symptomen onveranderd en zak je weer terug. Het belangrijkste probleem: je hebt je oude patronen en gewoontes weer opgepakt. Het eerste herstel was een mooie poging maar aan het echte herstel ben je nog niet toegekomen.

Op herhaling
Het lichaam grijpt weer in en deze keer is het echt serieus. Het beetje energie dat je had opgebouwd, is weer helemaal weg. Je valt weer helemaal terug in je oude patronen en de vraag dringt zich op of het ooit nog goed komt. Deze herhaling wordt ook wel de ‘double burn-out dip’ genoemd. In onze praktijk van begeleiding kondigen we dat ook vaak aan in de vorm van “zullen we de agenda trekken en de volgende burn-out vast plannen? “. Deze bewustwording is noodzakelijk om ervoor te zorgen dat betrokkenen even echt helemaal pas op de plaats maken. Dat is het echte begin van het herstel.

Het echte herstel
Het terugkeren uit een burn-out of een eerdere fase is een proces waarbij begeleiding en ondersteuning belangrijk is. Enerzijds om er voor te zorgen dat je op koers blijft en anderzijds om er voor te zorgen dat er geen terugval plaats vindt. Immers, het belangrijkste aan het herstel is oude en vertrouwde patronen te doorbreken en andere scenario’s te ontdekken. Alleen op die manier kan en zal er sprake zijn van een stabiele re-integratie, zowel privé als sociaal als in het werk.

Of het nu gaat om druk, spanning of stress voorkomen of het voorkomen en/of terugkeren uit een situatie van overspannenheid of burn-out……. zorg goed voor jezelf en zoek op tijd de hand die je kan helpen. De coaches van Tailor iT Training helpen je met het vinden van de juiste oplossing zodat je snel weer grip krijgt op je leven.

Onze oplossingen
Onderstaand tref je onze oplossingen als het om stress en burn-out gaat:
Privé coaching Stressmanagement
Privé coaching Burn-out voorkomen
Energiemanagement
Happiness@Work
Energy@Work
Productivity@Work
Loopbaancoaching
Privé coaching Timemanagement
Mental coaching
Work-Life balance coaching

 

Tags:


Meer weten over een training of advies? Bel met onze opleidingsadviseurs 085 02 01 070 of gebruik het contactformulier.