Teamontwikkeling

Weet u wat de feitelijke betekenis van ‘TEAM’ is? Weet u dat het voor ‘Together Everyone Achieves More” staat? Om dat te bereiken is een slimme maatwerkaanpak van groot belang. Een team heeft namelijk tijd nodig voordat de teamleden vruchtbaar zullen samenwerken.

Een team doorloopt in zijn ontwikkeling een vijftal fasen:

  • forming;
  • storming;
  • norming;
  • performing;
  • adjouring.

Kennis van de fasen kan het team helpen om goed te reageren op (mogelijke) samenwerkingsproblemen en voorkomt dat onrealistische verwachtingen ontstaan en teleurstellingen opduiken.

Er bestaat niet zoiets als een ideaal teamontwikkelproces, alhoewel de beschrijving van de fasen dit misschien wel suggereert. Idealiter doorloopt een team uiteindelijk alle fasen. Echter kan een team als groep blijven steken in een bepaalde fase of op een bepaald moment een fase teruggaan in ontwikkeling, bijvoorbeeld als een crisis niet wordt opgelost, wanneer ‘oude’ leden het team verlaten of wanneer nieuwe leden toetreden. Ook een wisseling van (in)formeel leiderschap heeft invloed: een team kan terugvallen, maar ook des te sneller een ontwikkeling naar de volgende fase maken. Elke fase vraagt om een verschillende inzet van de individuele teamleden.

Wanneer een fase in de teamontwikkeling niet goed is doorlopen, kan dit zich later tegen het team keren. Een terugkeer naar de eerdere fase is dan nodig en moeten de, voor die fase, kenmerkende problemen eerst opgelost worden.

Het is ook belangrijk om te realiseren dat het ideale teamlid niet bestaat. Individuen verschillen van elkaar, met name de manier waarop ze hun basisbehoeften in de groep regelen. Die basisbehoeften zijn:

  • de behoefte ergens bij te horen;
  • de behoefte aan invloed;
  • de behoefte aan genegenheid.

Teamontwikkeling is in die zin in hoge mate afhankelijk van wat individuen doen, nalaten te doen of laten.

Onderstaand kunt u onze training vinden:

Bert Knot

Bert Knot

Mijn motto is: ‘’Zorg ervoor dat je elke dag je werk met plezier kan doen’’. De mensen die mij kennen weten dat ik een persoon ben die altijd van het positieve uitgaat. Daarnaast vind ik het heerlijk om voor onze klanten/relaties de kennis en vaardigheden in kaart te brengen en aan te leren of te ontwikkelen zodat zij ook, net zoals ik, met plezier naar hun werk kunnen gaan. De kernwaarde die mij dan ook het beste omschrijft is Geniet elke dag van het werk wat je doet. Bij Tailor iT Training en Tailor You hou ik me dan ook bezig met het adviseren van mensen over welke kennis en vaardigheden ze zouden kunnen aanleren. Hierbij komen veel creativiteit en flexibiliteit kijken, maar ook de gedachte welke leerstijl het beste bij de desbetreffende cursist(en) past. Hiervoor bedenk ik dan ook de juiste opleidingsoplossing, zodat men datgene leert om met plezier naar het werk te kunnen gaan, want als je jouw werk met plezier doet, krijg je er energie van, ben je veel productiever en word je ook erg gewaardeerd.