Een Lean Six Sigma Orange Belt is kundig op het gebied van Basic Problem Solving en is bekend met de Lean Six Sigma methodiek en tools. Een Orange Belt kan een teamleider zijn bij verbeterprojecten in hun directe werkomgeving. Maar ze kunnen als teamlid ook een constructieve bijdrage leveren aan grotere Green– of Black Belt projecten.
Doel
Doelgroep
Inhoud
Voorkennis
Vervolg
Bijzonderheden
Doel
Na deze training zijn deelnemers bekend met de methodiek alsmede de belangrijkste instrumenten, begrippen en afkortingen binnen Lean Six Sigma. Ze leren wat Lean Management of Lean Manufacturing en Six Sigma voor de organisatie kan betekenen en hoe ze kunnen bijdragen aan het verbeteren van processen. Deze Orange Belt training heeft als doel dat om de principes van Lean en Six Sigma te begrijpen en vervolgens toe te passen in de praktijk. Er wordt tijdens de Orange training gekeken naar klantwaarde, het in kaart brengen van processen en de stappen die genomen moeten worden om een bepaald proces te verbeteren.
Doelgroep
Alle medewerkers die direct of indirect betrokken zijn bij Lean of Six Sigma projecten, waaronder proceseigenaren, administratieve en financiële medewerkers en medewerkers kwaliteitszorg, operators, bedrijfsleiders, supervisors en engineers. Belt Lean Six Sigma is dan ook zeer geschikt voor een brede doelgroep. Voor medewerkers die zichzelf willen blijven ontwikkelen op het gebied van continue verbetering is de Orange Belt training erg interessant.
Inhoud
- Lean Management Principes (Flow, Pull, ..)
- Lean simulatie-game
- Begrijpen van de Voice of the Customer en Klantwaarde
- Opzetten van een CTQ Flowdown
- Meetbaar maken van procesprestaties en -kwaliteit
- 5S werkplekorganisatie
- Visualiseren van processen (Stroomdiagram, Swimlane, VSM)
- Identificeren en elimineren van de 8 typen verspillingen
- Risicoanalyse m.b.v. Failure Mode Effect Analysis
- Visualiseren van data (Pareto, Bar Chart, Pie Chart, Histogram, Box Plot, Time Series Plot, Scatter Plot)
- Problemsolving-technieken (Ishikawa, Cause & Effect, ..)
- Het ervaren en reduceren van variatie
- Kaizen ‘Continu verbeteren’ op kantoor
- Samenwerken aan een praktische Lean Six Sigma case